Többnyire ismerjük az alma és más gyümölcsök egészségünkre gyakorolt pozitív hatását, de bizonyára kevesebbet tudunk kozmetikai alkalmazásuk jótéteményeiről. Így nem árt egy kis tájékozódás...
Évszázadokkal ezelőtt az alma kisajtolt levét és péppé zúzott húsát sebek gyógyítására használták. Az almahúst emellett összekeverték zsírokkal és más adalékokkal - pld. szegfűszeggel -, majd az ebből készült kenőcsöt bőrápolási célokra rendszeresítették. (Egyébként a „pomádé” szó maga is alma-eredetére utal.) Az ilyen kenőcs segített többek közt a kicserepesedett ajkak, a felrepedezett kézbőr helyrehozatalában is. Azóta az alma számos más előnyére is fény derült. A közelmúltban például arra jöttek rá a kutatóorvosok, hogy napi három alma elfogyasztása segít csökkenteni a ,,rossz” koleszterin szintjét a vérben (valójában a gyümölcsben található pektin oldható rostanyaga - mely hasonló a zabfélékéhez, zöldségekéhez - működik közre a vér koleszterinszintjének csökkentésében).
Csábítás, élvezet, egészség, életerő...
Az almához hasonlóan a többi gyümölcs fogyasztása is olyan sajátos érzetet kelt bennünk, mely páratlan a maga nemében. A gyümölcs azon kevés termények közé tartozik, melyek egyszerre jelentik a csábítást és a kellemes ízek élvezetét, továbbá összefüggésbe hozhatók az egészség megőrzésével és a vitalitással.. Fogyasztói mára már tisztában vannak kedvező tulajdonságaival, az egészséges táplálkozásban betöltött szerepével, hiszen a gyümölcsök jelentős mennyiségű vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, mérsékelt kalóriabevitelt biztosítanak és fontos antioxidáns hatásuk is.
A gyümölcsfogyasztás tehát összekapcsolható az egészséges életmód, a jó közérzet fogalmával. A ,,pozitív óhaj” koncepcióján keresztül kombinálja az élvezetet az életerővel, frissességgel. A gyümölcs beiktatása napi étrendünkbe mindnyájunk számára ajánlott, mert az segít karcsúságunk megőrzésében, számos ízletes édesség, étel készíthető belőle - lelkesedhetünk érte...
Gyümölcs és kozmetika
A gyümölcsök pozitív képe a táplálkozásban mára már áttolódott a kozmetika területére is. Míg egyes fogyasztók óvatosabbak lettek a ,,természetes” vagy gyümölcskivonat-tartalmú kozmetikai termékek tekintetében, addig igaz, hogy ezen termékek népszerűsége egyre nő. Az organikus élelmiszer-szegmens növekedése hatást gyakorolt a ,,természet kozmetikáját” hirdető szépségiparra, fokozva a vásárlók elvárásait, megismertetve őket új fogalmakkal.
A gyömölcskivonatokat, aromákat évek óta alkalmazza a kozmetikai ipar bizonyos termékekben - pld. fürdőzselékben, samponokban. Nem eléggé használta ki azonban a kivonatok, aromák aktív összetevőit - sok esetben csak a gyümölcsökről alkotott pozitív kép volt az, amiért hozzáadták egy-egy készítményhez a kivonatot. Ezért a hatékonyság fokozott felismerése és kihasználása feljövőben van. A kozmetikumokban a gyümölcs-összetevő gyakran változó, 0,01%-tól (esszenciális olajok esetében) 1%-ig (növényi kivonatoknál) terjedhet - ami kis mennyiséget jelent a termékekben. Igaz, a gyümölcskivonatok, aromák alkalmazása gyakran függ a márka marketingjétől: a cégek a piaci igényekhez igazítják készítményeik összetételét. De ha egyszer már kiválasztottak egy-egy összetevőt, azt általában a teljes termékskálán végigviszik.
Így ma már számos gyártó tesz jelentős erőfeszítéseket annak érdekében, hogy a gyümölcs-alapanyagot/kivonatot igazi, aktív összetevőként jelezze termékeiben A gyümölcs és más növényi anyagok sok esetben a cég filozófiájának és kínálatának magját képezik. Összegezve: a kivonatok a gyümölcsök táplálkozásban kivívott kedvező helye és a bennük lévő aktív összetevők miatt már kettős indokkal használhatók a kozmetikai termékekben.
A gyümölcsök gazdag vitamin-, enzim-, protein-, ásványi anyag-tartalmuk és más, biológiailag aktív összetevőik miatt kivonatok, aromák formájában tehát rendkívül ajánlottak test-, bőr- és hajápoló szerek céljára. Kozmetikai funkciójuk ezek közül elsődlegesen a bennük lévő vitaminoknak és az olyan ún. AHA savaknak tudható be, mint az almasav vagy a citromsav. A gyümölcskivonatokról tudni kell azt is, hogy azok egyszerre rendelkezhetnek bőrélénkítő és tisztító, valamint bőrnyugtató és hidratáló tulajdonságokkal.
Új irányvonalak
Napjainkban a citrom-, narancs-, apró zöldcitrom- (lime-), papaja-, mangó-, grapefruit-kivonatok igen keresettek a kozmetikai iparban. Növekvő még az igény a ritka, egzotikus gyümölcsök kivonataira is (ilyen pld. a gránátalma, fügekaktusz vagy más, főleg ázsiai és dél-amerikai, különleges gyümölcsök). Ezeket (rendszerint vízben vagy olajban oldódó formában) a legkülönbözőbb készítményekben, így krémekben, testtejekben, lotionokban, zselékben használják. Elérkezett hát az idő, amikor a cégek mind nagyobb figyelmet tanúsítanak a gyümölcs-kivonatok iránt, mert ezáltal is szeretnének kiemelkedni a piaci versenyben.
A gyártók olyan kivonási technikákkal rendelkeznek, melyek segítségével az aktív összetevők könnyen kinyerhetők a friss gyümölcsből, növényből. A folyamat első fázisa abból áll, hogy leszedés után a gyümölcsöt, növényt -28 C fokra fagyasztják, teljes egészében megőrizve a benne lévő enzim-hatást Az ilyen hőmérsékletű tárolás ideális az összes aktív összetevő hatékonyságának (pld. polifenol) megtartására is. A gyártók a kivonási folyamat során a vegyi melléktermékeket mellőzik, tartósítószert vagy szintetikus anyagot e természetes gyümölcs-kivonatok nem tartalmaznak. A természetes antioxidánsok, mint pld. citromsav hozzáadása megkönnyíti a kivonatok konzerválását.
Forrás: Galenus
Copyright: Gasztrostúdió.hu Online Gasztronómiai és Képes Receptmagazin 2003-2024